Drodzy Rodzice,
wiadomo, że matematyka jest z nami w codziennym życiu, w domowych obowiązkach. W czasie kiedy panuje pandemia i nasze przewodnie hasło to #zostań w domu# zachęcamy Was rodzice do włączania dzieci w domowe obowiązki. 20 minut codziennych sytuacji, które dzieją się w każdym domu – bez szczególnego przygotowania. Matematyka jest z nami każdego dnia : w trakcie gotowania, sprzątania zabawek, podczas segregowania prania, parowania skarpetek, rozładowywania zmywarki.
Propozycje zadań #20minutdlaMATEMATYKI #zostańwdomu#matematykawcodziennym życiu
- segregowanie klocków po zabawie obejmuje wiele obszarów: klasyfikacja, liczenie - w tym aspekty kardynalny, czyli ile jest, można dołożyć rachowanie, liczenie do przodu lub jeszcze lepiej - WSPAK!..
- nakrywanie do stołu to niepozorna czynność, ale wcale nie jest łatwo policzyć członków rodziny nie widząc wszystkich, przygotować odpowiednią liczbę talerzy, sztućców, zanieść do stołu i rozłożyć odpowiednio. To liczenie, orientacja w przestrzeni (bo trzeba je zanieść do stołu), klasyfikacja (bo każdy z przedmiotów jest w innej szafce lub części szuflady), rachowanie (bo np. Postawiłem 3 talerze, a miały być 4… brakuje jeszcze… jednego…);
- gra w grzybobranie (jak każda inna gra), to przede wszystkim hartowanie emocjonalne - niezbędne, jak mówi prof. E. Gruszczyk-Kolczyńska - do odnoszenia sukcesów w edukacji, ale także przy radzeniu sobie z porażkami. Grając w grę nie tylko przeżywamy proces, ale uczymy się przewidywania (a więc ćwiczymy myślenie przyczynowo skutkowe, liczenie, porównywanie (kto zdobył więcej, a kto mniej?);
- podczas parowania upranych skarpetek uczymy się klasyfikacji (która, do której pasuje oraz które pary należą do mamy, które do taty, a które do…), mnożenia razy 2… tak, 2,4,6,8,10,12,14… mamy 7 par, to razem… 14 skarpet! banał dla dorosłego? A dla kilkulatka odkrycie!
Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego:
- Czy da się naprawić stłuczone naczynie? (UWAGA! Nie namawiamy do CELOWEGO rozbijania naczyń, tylko do umiejętnego wykorzystania sytuacji, która się przydarza!) Jest problem – trzeba go rozwiązać! Jeśli przytrafi się wam sytuacja, że rozbije się jakieś naczynie, warto uświadomić dziecku, że są przedmioty które tłuką się, gdy spadną. Dzieci często są świadome, że czasami można taki przedmiot skleić, a czasem jest to niemożliwe. Jeśli naczynie rozbije się na dwie części, to zmiana będzie częściowo odwracalna (naczynie da się skleić, ale zostanie mała rysa). Jeśli naczynie rozbije się na wiele kawałków, będzie to zmiana nieodwracalna, bo nie da się ich skleić (a nawet jeśli się uda, to naczynie nie będzie nadawało się do użytku).
- Czy można wykorzystać zniszczoną kartkę? Zachęć dziecko, aby wykonało kilka prostych czynności : zgięło kartkę, zagniotło ją w kulkę, przerwało na dwie części, porwało na małe kawałki. Po każdej z tych czynności porozmawiaj z dzieckiem, co się stało z kartką i czy można odwrócić tę zmianę, a jeśli tak to w jaki sposób.
Zapraszamy do obejrzenia filmiku na którym założycielka projektu opowiada o jego założeniach- https://www.youtube.com/watch?v=M8u9qz_lPX4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR24yNfigyswiCBfssoP_IHqjaFEy5z4jBLA5V77B0fMVzaTq5xrBdr3ibE